اموزش

  • ۰
  • ۰

ایسیو چیست؟

ایسیو چیست؟

واحد کنترل الکترونیکی (ECU) که ​​در خودروها و کامیون های امروزی استفاده می شود ، برای کنترل عملکرد موتور و سایر اجزای سازنده استفاده می شود. ECU یک رایانه با تراشه های داخلی از پیش برنامه ریزی شده و قابل برنامه ریزی است که تفاوت چندانی با رایانه خانگی یا لپ تاپ ندارد. رایانه موتور خودرو برای استفاده از موتور با استفاده از سنسورهای ورودی و اجزای خروجی برای کنترل کلیه عملکردهای موتور استفاده می شود. ECU در انواع، اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد. در اینجا لیستی از محبوب ترین مارک های ECU مورد استفاده در خودروهای انگلستان آورده شده است.

ECU چه می کند؟

ECU  برای محاسبه اطلاعات با استفاده از برنامه ای که در ECU روی تراشه حافظه قابل برنامه ریزی ذخیره شده است ، به ورودی های سنسورهای خودرو مانند سنسور میل لنگ و سنسور میل لنگ نیاز دارد. برنامه ECU از اطلاعات سنسور ورودی برای محاسبه خروجی مورد نیاز مانند میزان سوخت تزریق شده و زمان جرقه زنی سیم پیچ به منظور راه اندازی موتور استفاده می کند.

ECU های متفاوتی برای سیستم های مختلف روی خودرو استفاده می شود. ECU های مختلف مورد استفاده می تواند برای انتقال ، کنترل کشش یا ABS ، AC ، عملکرد بدنه و کنترل روشنایی ، موتور ، کیسه هوا یا هر سیستم دیگری باشد که وسیله نقلیه ممکن است داشته باشد. برخی از خودروها ممکن است بیش از یک ECU را در یک واحد به نام ماژول کنترل نیروی محرکه  (PCM) قرار دهند. این واحدها با داشتن ماژول های بیشتر در یک مکان می توانند یک مزیت باشند، اما با افزودن سیم های بلندتر برای رسیدن به قطعه ای که در آن کار می کند، ممکن است یک نقطه ضعف باشد.

اکثر وسایل نقلیه جدیدتر از خط ارتباطی بین ماژول های مختلف در یک وسیله نقلیه استفاده کرده اند تا بتوانند اطلاعات را به اشتراک بگذارند و نیازی به استفاده از سنسورهای اضافی نیست. به عنوان مثال، یک سنسور سرعت در چرخ سرعت چرخ را تشخیص می دهد و ورودی ECU ماژول ترمز ضد قفل (ABS) خواهد بود. به جای ارسال سیم های زیاد از یک سنسور به ECU های دیگر، ABS  اطلاعات خطوط ارتباطی شبکه را با تمام ECU هایی که از اطلاعات استفاده می کنند، مانند یک گیربکس برای تغییر دنده، سرعت سنج برای نشان دادن سرعت وسیله نقلیه یا سیستم تعلیق برای کنترل تعلیق در صورت نیاز.

استفاده از اشتراک سنسورهای ورودی در سراسر خودرو با استفاده از تنها دو خط داده بین ECU ، میزان سیم کشی مورد استفاده در خودروها را کاهش داده است. به اشتراک گذاری اطلاعات بین ماژول ها نیز به این معنی است که آنها نیاز به یک زبان مشترک بین آنها دارند تا بتوانند به صورت گروهی عمل کنند. وقتی یکی از رایانه ها خراب می شود یا به دلیل خطا اطلاعات را به اشتراک نمی گذارد، در صورت نیاز به ورودی سنسور از ماژول خراب، ممکن است روی سایر ماژول ها تأثیر بگذارد.

موتور ECU در اکثر خودروها به کانکتور تشخیصی متصل است و تمام اطلاعات تشخیصی این خط را به سایر ماژول ها یا ECU های دیگر منتقل می کند. این مقدار سیم مورد نیاز را کاهش می دهد و هنگام آزمایش آنها نیازی به مراجعه به هر ECU ندارید.

دکتر برد حامی هنرجویان تعمیرات فنی

  • ۰۰/۰۷/۰۸
  • nader naderi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی